Reisimise ABC: millega pead arvestama, kui plaanid koos lemmikloomaga reisile minna?


Reisimise ABC: millega pead arvestama, kui plaanid koos lemmikloomaga reisile minna?
Shutterstock

Lemmikloomaga reisides tuleb hoolikalt uurida sihtriigi sellekohaseid nõudeid. Vahel saab kogu paberimajandusega toime ise, kuid teinekord peab kasutama loomatransporti pakkuva firma abi, mis aitab hoida kokku aega ja ka närve.

Estraveli ärikliendihaldur Relika Williams kolis koos pere ja koer Mukiga Austraaliast Eestisse peaaegu aasta tagasi. Kui kahele lapsele ja kahele täiskasvanule käis reisi planeerimine nobedalt, siis karvase pereliikme transportimine riigist A riiki B ja C nõudis suuremat asjaajamist.

Nii uskumatu, kui see ka pole, osutus Muki Eestisse transportimine peaaegu sama kulukaks kui pereliikmete sõit kokku!

Koer kaasa või mitte?

Küsimust, kas Muki jääb Austraaliasse või tuleb perega Eestisse kaasa, ei tekkinud – muidugi kaasa, sest tegu polnud lihtsalt pereema kodumaa külastamise, vaid paikseks jäämisega. „Olin oma töös koerte, jänese ja kassi reisi korraldamisega kokku puutunud ja teadsin, millest ja millal alustada tuleb,“ räägib Relika. Ta ütleb, et üks on kindel – protsessi tuleb alustada vähemalt kaks-kolm kuud enne reisi.

Seotud lood:

Reegleid on palju. Marutaudivaktsiini peab loom saama ettenähtud ajal ja ka pabereid, mis korras peavad olema, on paras ports. „Reeglid on riigiti ja lennufirmati väga erinevad. Minu koera sõit oli pikk, 22 tundi lende, Austraaliast Dohasse, sealt Helsingisse ja siis laevaga Tallinna. Lennud kulgesid ühe vahepeatusega. Euroopa-sisesed sõidud nii keeruliste reeglitega pole,“ teab Relika öelda.

Kui tegu on paarinädalase puhkusega, tasub naise sõnul pikalt järele mõelda, kas lemmikul oleks ehk mugavam turvaliselt koju jääda. See säästab looma lennureisist ja sellega kaasnevast ärevusest.

LOE VEEL: Aegumatu dilemma suvel: kas võtta koer kaasa või jätta koju ehk mida sinu koer tegelikult tahab?

Piiranguid on palju

Kui varem said peremehed loomade lennureisid ise korraldada, siis täna seda alati teha ei saa – üha rohkem tuleb pöörduda reisiettevõtete poole. „Kui iga päev ei reisi loomaga, siis ei teata ka tingimusi, mis pealegi veel muutuvad väga tihti ja üha karmimaks. Kui jääb üks vajalik paber koju või tegemata, ongi reis rikutud,“ ütleb Relika.

Lennuki salongi üldiselt ei pääse enam ka väiksed (alla 8 kg) kaaluvad loomad, kes kontinente vahepeatusega ületavad. Nemad lähevad pagasiruumi, kus on spetsiaalne soojem ala transpordipuurides neljakäpalistele. Vaid teatud lennufirmad pakuvad väikeloomadele võimalust salongi pääseda. Kuid ka sel juhul peab lennufirma olema algusest sihtkohani sama ning sihtriik peab lubama loomal riiki siseneda lennuki pardal koos omanikuga.

Suurbritanniasse reisides või sealt tagasi pöördudes tuleb väga täpselt ja põhjalikult uurida, kuidas üldse on võimalik loom tagasi tuua. Piiranguid on palju.
Williams teab enda kogemusest, et näiteks Austraaliast tulles ei pruugi inimene lemmikuga ühele ja samale lennule saada. „Kuna lemmik läheb pagasiruumi, mida lennufirma planeerib vaid kaks nädalat ette, on selle järgi pileteid osta väga keeruline. Austraalias tuleb kasutada lemmiklooma transporti korraldava firma teenust, mis on lennufirmast eraldiseisev ettevõte. Sel juhul oskavad reisikonsultandid soovitusi ja nõuandeid jagada.“

Firma, kes su looma eduka sõidu eest hoolt kannab, broneerib ise ka koha lennufirma pagasiruumis. Väljalennupäeval tulevad nad loomale koju järele, käivad temaga arstil, registreerivad looma väljaviimise riigist vajalikus ametis. „Lisaks annavad nad detailse ülevaate, kus loom viibib, mida ta on söönud, millal jalutanud,“ ütleb Relika.

Pixabay

Arvesta pisiasjadega

Loe veel

Kuna loomi ei saa kaugetest maadest, Relika enda näitel Austraaliast, pahatihti otse Eestisse saata, sest otselendu Eestisse veel pole ja Schengeni piir ületatakse varem, tuleb sellega loomale piletit broneerides ka arvestada. Transportida võiks karvase pereliikme kodumaale võimalikult lähedale.
„Mina soovitan viia Helsingisse," sõnab Relika ja põhjendab seda mugavuse aspektist.

Sinna on mugav vastu minna ja pärast saab üheskoos laevaga tagasi sõita. Lemmiklooma saabumise päev Soome võiks Relika sõnul jääda töönädala sisse, sest nädalavahetusel on looma vastuvõtt Soomes kallim. Tolli loomaarst tuleb selleks spetsiaalselt kohale kutsuda ja selle maksab kinni looma omanik. Nädala sees on loomaarst tööl ja siis ise juurde maksma ei pea. Looma Helsingisse tellimisel tuleks arvestada ka importmaksuga, mis tuleb tasuda koera kättesaamisel. "Minu 11-kilose koera puhul oli see 75 eurot,“ meenutab Relika reisi.

Kogemus: Kuta esimene lennureis

Fotograaf Ardo Kaljuvee ja tema elukaaslane Nele Dvorjaninov otsustasid oma Jack Russelli tõugu koerakese Tai reisile kaasa võtta. Kahenädalane puhkus koos koeraga pidi olema n-ö proovireis pikemaks puhkuseks.

Etteruttavalt olgu öeldud, et Balile Kuta enam kaasa ei läinud – lend Taisse ja tagasi kinnitas selgelt, et loomal on peremeeste äraolekul Nele vanemate juures tunduvalt mõnusam ning lisaks on päikselises kaunis paigas liialt suur marutaudi oht.

„Me reisime palju ja mina olen see, kes hakkab koera väga ruttu igatsema. Seekord otsustasime ta Taisse kaasa võtta, sest tahtsime ühtlasi teada, kuidas ta lennureisiga toime tuleb ning pikemat ärakäimist kannatab,“ räägib Nele.

„Üks asi on dokumentide ajamine, teine asi sõit. Kuta hoidis 24 tundi häda kinni ja see oli ikka päris karm. Paljudes lennujaamades on nurgad kunstmuruga või on isegi võimalik loomaga väljas jalutada, kuid Moskvas seda ei olnud. Nii me siis läksimegi siit Moskvasse ja sealt Phuketile ning alles seal maandudes sai koer oma asjatoimetusi ajada,“ meenutab ta.

Pabereid, mida pisike koer reisimiseks vajas, sai mitu kaustatäit. Kõikidest neist tegi Nele igaks juhuks koopiad, et oleks kohe võtta, kui mõni leht kaob või mõnes lennujaamas ebapädeva spetsialisti käes kaotsi läheb.

„Kõige tähtsam on see, et looma pass on kehtiv ning kompleksvaktsiinid ja veretest õigel ajal tehtud. Taisse sõites oli oluliseks paberiks ka impordiluba, et koer võib üldse riiki siseneda. Hakkasin seda ajama kolm nädalat enne reisi ja vastuse saime mõni päev enne väljasõitu! Tai veterinaarametiga oli suhtlus ikka tõeline piin! Veel paar päeva enne reisi ei teadnud me, kas Kuta saab kaasa või mitte.“

Nele ja Ardo teavitasid lennufirmat, et tõenäoliselt tulevad nad koos koeraga, ja broneerisid loomale koha. „Vajalik dokument sai korda ja lennujaama jõudes ostsime Kutale pileti. Tema lennupilet Taisse maksis umbes 75 eurot, tagasisõit oli veidi odavam,“ ütleb Nele.

Kui koer oleks olnud suurem, oleks ta koju jäetud – naisele on absoluutselt vastukarva mõte pisike semu puuriga pagasiruumi anda. „Isegi Tallinnast Moskvasse lennates oli mul temast juba kahju, et ta pidi mu jalge all põrandal kotis lebama. Tõstsin ta salaja sülle ja mässisin pleedi sisse,“ muigab Nele.

Taisse sisenemisel maksti Kuta eest 20 eurot imporditasu. Eksporditasu oli veidi soodsam, kuid selleks, et koer Taist välja saada, oli samuti luba vaja. Peremehed hakkasid seda nädal enne äratulemist ajama, kuid paber saadi pihku viimasel hetkel. „Kogu asjaajamine võtab kaua aega ja on stressirohke,“ teavad nad täna öelda.

Nele ja Kuta

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare