Sigu on pikka aega peetud keskmisest intelligentsemateks loomadeks. Nüüd väidavad teadlased, et nad on õpetanud sigadele juhtnuppu (joysticki) kasutama, mistõttu tuleb tunnistada, et notsud on veelgi nutikamad, kui seni arvati.

Varem on leitud, et sead suudavad täita paljusid ülesandeid, sealhulgas lahendada mitme valikvastusega mõistatusi ja õppida näiteks käsu peale istuma. Nüüd väidavad USA teadlased, et nad on edukalt koolitanud neli siga juhtkangiga manipuleerimima ja monitoril kursorit juhtima.

"Sead on võimelised õppima, mõistma ja reageerima enam, kui oleme varem kavandanud," ütles uuringu kaasautor Purdue ülikooli professor Candace Croney.

Croney ja kaasautor dr Sarah Boysen kirjutavad ajakirjas Frontiers in Psychology, kuidas nad õpetasid sigu maitsvate hõrgutiste abil esmalt arvutiekraani juhtnuppe liigutama.

Seejärel näitasid teadlased nelikule videomängu, milles loomad pidid kursori manööverdamiseks kasutama juhtnuppu, kuni see põrkas kokku ühe ekraanil oleva nelja seinataolise objektiga. Kokkupõrke tagajärjel kostva heli järel said sead preemiaks maiuse.

Meeskond analüüsis iga sea viimast 50 katset kolme, kahe ja ühe seina stsenaariumi korral, tehes kindlaks, kui tihti põrutas siga oma esimese kursori liikumisega sihtmärgi seina.

Tulemused näitavad, et Hamlet ja Omelette, kolme kuu vanused Yorkshire'i sead, suutsid pärast 12-nädalast treeningut ülesande täita paremini kui kohtasid ekraanil kas üht või kaht seina. Pilt oli veidi kirjum Ebony ja Ivory, kaheaastaste isaste Panepinto minisigade puhul: Ebonyl õnnestus mäng paremini, kui neile mängiti ette kas kolm või üks sein, kuid Ivory tuli paremini toime kahe seinaga.

"See, et sead saavutasid edu ülesandes, mis oli oluliselt väljaspool nende tavapärast raamistikku, on iseenesest tähelepanuväärne ning näitab nende käitumuslikkku ja kognitiivset paindlikkust," kirjutavad teadlased, lisades, et sigade treeneri julgustus tundus loomade ergutamisel sama oluline või tähtsamgi kui maiuspalad.