Lasnamäe liiklusõnnetuses rängalt viga saanud koera juhtum paneb küsima: kuidas lemmikloomi autos transportida tohib?

 (26)
Täiendatud!
Lasnamäe liiklusõnnetuses rängalt viga saanud koera juhtum paneb küsima: kuidas lemmikloomi autos transportida tohib?
Laagna tee avariis viga saanud koerHeiki Valner

Laagna tee ohvriterohkes autoõnnetuses ei olnud kannatajaks ainult inimesed: surmasüstile on määratud autost välja kukkunud koer. Kuna koera omanik on ise raskes seisus, tuleb Loomapääste grupi teatel oodata tema luba vigastatud selgrooga looma eutaneerimiseks.

Seoses selle traagilise vahejuhtumiga jagame nõuandeid, mille on lemmikloomade autos transportimiseks kirja pannud portaal Accelerista.

Lemmikloom autos reisimas on tavaline nähe. Üsna tihti näeb liikluses veel pilti, kus koer lahtisest autoaknast välja küünitab või kass vabalt mööda salongi ringi tuuritab. See aga pole turvaline ei neljajalgsele sõbrale ega kaasreisijatele. Tehnikaportaal Accelerista annab mõned juhised, kuidas oma karvasele sõbrale autosõit mugavaks ja turvaliseks teha.

Lemmikloomade autos sõidutamist ei reguleeri otsesõnu ükski seadus – liiklusseaduse mõistes on sõitja isik, kes kasutab liiklemiseks sõidukit, kuid ei juhi seda. Siinkohal tekitab segadust õnnetu sõna “isik”, sest loom on… loom. Õnneks on see “hall tsoon” näiline; loomakaitseseadus kohustab inimest oma looma heaolu eest hoolitsema.

Liikluses on asjad aegade jooksul loomasõbralikuma suuna võtnud: kui auto sõidab tänaval koerale otsa, on uudistes neljajalgne samasugune õnnetuses kannatanu nagu on inimene. Kui aga koer või kass autos sõidu ajal ringi hüpeldes eksitab juhti nii, et see põhjustab liiklusõnnetuse, on autojuht vastutav looma kinnitamata jätmise eest: olgu neljajalgne sõber seaduse silmis veos või sõitja, ei tohi ta juhi vaatevälja piirata ega juhti segada.

Seotud lood:

Õnneks on inimeste teadlikkus lemmikloomade transportimisel kõvasti tõusnud ning elukatele mõeldud turvavarustus on tänapäeval olemas iga vastutustundliku loomaomanikust autojuhi arsenalis. Ka autotootjad arvestavad lemmikute sõiduvajadusega järjest rohkem – näiteks on saksa autotootjatel olemas erivarustuse nimekiri, kust saab tellida nii sobiva istmekatte kui turvatraksid koera tagaistmel sõidutamiseks või suuremale loomale pakiruumi vaiba ja turvavõre ning -väravad.

Turvavarustus kui ellujäämise garant

Asi on nii: inimesed kasutavad autos turvavarustust, et ellu jääda. Loomad ka! Et lemmikloom ise ei oska endale turvavööd peale vedada ega tassi kohale oma puuri, vastutab tema turvalisuse eest inimene.

Kui sa võtad looma, siis vastutad sa tema elu eest. Kui sa ei ole selleks valmis, ära võta looma. Lihtne.

Lemmiklooma turvavarustus peab vastama looma mõõtudele. Transpordipuur peab võimaldama neljajalgsel seal end liigutada ning peab olema avariiolukorras mõlemalt poolt avatav. Puur peab olema autos kinnitatud turvavööga.

Salongis peab valitsema loomale sobiv temperatuur. Ära kunagi jäta oma lemmikut üksinda autosse. Ära jäta teda puuriga autosse pakasega ja ära jäta teda suletud akendega autosse suvekuumaga. Ameerikas tuleb politsei ja viib sind vangi, Eestis jääb looma piinamine sinu südametunnistusele. Igaveseks.

Looma koht ei ole sõidu ajal inimese süles! Looma koht on oma turvavarustusega kinnitatult tagaistmel või auto taga spetsiaalselt eraldatud alal. Kui auto ootamatult pidurdab, muljud sa oma suurte kämmaldega süles istuva neljajalgse siseelundeid ning inertsiga võib ta su sülest lihtsalt minema lennata; läbi esiakna näiteks. Ameerikas tuleb politsei ja viib sind väga kauaks vangi. Eestis jääb looma surm sinu südametunnistusele. Igaveseks.

Loom peab saama juua ja liikuda. See on sinu asi, võtta kaasa jooginõu ja vajadusel söök. See on sinu asi, võtta kaasa oksekott, kui sa tead, et su lemmikul läheb sõidu ajal süda pahaks. See on sinu asi, küsida arstilt sõbrale “reisipille”. Ja see on sinu asi, oma lemmikuga pika sõidu vahepeal autost väljas, jalutamas käia. Seda, et see on ainult sinu asi, mis sa teed oma lemmiku kunstipäraste julkadega, ei pea vist eraldi üle kordama. Ameerikas tuleb politsei… meil tähelepanelik möödakäija.

Koeral peab autos olema piisavalt ruumi lamamiseks ja püstitõusmiseks. Võib-olla oleks mõistlik, autot ostma minnes, võtta kaasa ka oma lemmikloom ja lasta tal istmed ära testida? Tõenäoliselt müüjale see väga ei meeldi, kui sa vahepeal haukuma kipud, aga kui sul on “loomkatsetel” kaasas istumisalus, mis väldib auto määrimist, ei tohiks ju vastuargumente olla. Koer on inimese parim sõber ja peab saama korralikult istuda!

Kõik lahtised esemed salongis tuleb kinnitada või eemaldada – need ohustavad neljajalgset sõpra. Suurel kiirusel sõites, pöörates või pidurdades võivad lahtised asjad autos liikuma pääseda ja koera vigastada.

Harjuta koera autosõiduga kutsikast peale. See on vastutustundliku peremehe asi, õpetada oma koerale autosõitu. Sellist sõitu, kus keegi ei oksenda, ei pissi ega … vaid kulgeb mõnusalt (ja turvaliselt) autos pererahvaga kaasa.

Abiks on ka koertekool ning võimalike tervisehädade ennetamise kohta oskab rääkida loomatohter. Olgem ausad – mis noorelt õpitud, see koeraeas meeldib! Suur osa murisid naudib sõitmist samamoodi nagu petroolilokikesed.

Kui pead koera autosse jätma, hangi vastav lisavarustus. Tegelikult ei ole ühtegi arvestatavat vabandust, miks sa peaksid oma pereliikme jätma üksinda autosse … haukuma ja ulguma. Kuumaga ohustab lemmikut lühikese ajaga kuumarabandus, külmaga kopsupõletik.

Aga kui tõesti pead ära käima, siis vaata, et aken oleks lahti ja koer saaks hingata. Olemas on nutikaid vidinaid, mis võimaldavad luugi või akna vahele jätta ava, kus õhk sisse pääseb. Siiski – palun võta koer endaga autost väljudes kaasa. Lihtne.

Allikas: Accelerista.com