Petitsioonile, mis kutsub üles Rimit puurikanade munade müügist loobuma, on lühikese aja jooksul alla kirjutanud üle 1000 inimese. Paljud Rimi kliendid avaldavad pahameelt Rimi sotsiaalmeedias. Tarbijad pööravad tähelepanu hiljuti avaldatud kaadritele kanafarmidest, kust Rimi oma brändi mune ostab. Videomaterjalilt on näha kanade halbu elutingimusi ning vigastusi, mida traatpuuuri ruumikitsikus kanadele tekitab.

Täna avalikustas Nähtamatud Loomad video, kus Rimi kliendid väljendavad pettumust Rimi otsuse üle jätkata puurikanade munade müüki. Videos loobuvad Rimi püsikliendid oma kliendikaardist, näidates üles protesti Rimi silmakirjalikkuse vastu ja lõigates kaardid pooleks.

„Rimi väidab oma kodulehel, et neile on loomade heaolu ja vastutustundlik ettevõtlus väga olulised. Rimi kliendid eeldavad, et neid väärtusi ka reaalsetes otsustes väljendataks,“ kommenteeris loomakaitseorganisatsiooni Nähtamatud Loomad juhataja Kristina Mering. „Reaktsioonid sellele kampaaniale näitavad, et kui tarbijad saavad teadlikuks odava munatoodangu tagamaadest, eelistavad nad puurikanade munad ostmata jätta. Mitmes riigis Euroopas on 100% jaekettidest allkirjastanud otsused loobuda puurispeetavate kanade munade müügist – jätkame tööd, et Eestis jt Balti riikides samad tuuled puhuma hakkaks,“ lisas Mering.

Petitsiooni leiad SIIT.

Eesti Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil kommenteerib munapoliitika probleemi järgmiselt:

Kaupmeeste Liitu kuuluvad kõik Eesti juhtivad toidupoeketid, turust üle 80% ning vastutustundliku müügi edendamine ja eetiline äritegevus on meile väga oluline. Seetõttu tunneme kohustust selgitada, et Eestis on puurikanade munade osakaal munade kogumüügist 90% kandis. Enamik meie piirkonna kanalaid peab puurikanu, toidutootjad kasutavad oma tootmises puurikanade mune ning üle 90% tarbijatest eelistab osta kauplustest puurikanade mune. Kõik suured jaeketid pakuvad lisaks puurikanade munadele müügiks ka õrrekanade mune ning vabaltpeetavate või mahetootmisega kanade mune. Kahjuks on nende munade ostuhind 2-4 korda kõrgem puurikanade munadest, mistõttu vähesed eesti inimesed teevad ostuotsuse, mida loomakaitsjad sooviksid neid tegemas näha.

Kui üle 90% tarbijatest soovib osta puurikanade mune või on rahalistel põhjustel sunnitud seda tegema, siis ei ole mingit kasu sellest, et üks jaekett Eesti 10-st ketist neid enam ei müü. Lahendus on suuremas tarbijate teavitamises, nii munade kui kõigi teiste toodete puhul, sest ilma selleta tehakse ostuotsus eelkõige hinna alusel.

Kaubandussektori eestkõnelejatena soovime anda selge signaali huvigruppidele, kes püüavad muuta tarbimishoiakuid ja sortimendivalikut kaubanduses. Koostöö ja selgitustöö annavad alati parema tulemuse, kui väljapressimine. Seda eriti olukorras, kus ei ole aru saadud sellest, kuidas ja miks turg antud tootesegmendis toimib ning mis oleks tõhusaim ja reaalselt töötav viis muudatusi saavutada. Kaupmehed on alati valmis koostööks ning oskavad anda seda hädavajalikku teavet turu nüansside ja toimimise kohta, millel kõik tegevused peaksid põhinema. Turg liigub iga aastaga vastutustundliku kaubanduse suunas- nii tarbijate kui ettevõtete teadlikkuse tõusu tõttu. Ka vabakasvatuses kanade ja õrrekanade munade osakaal müügis tõuseb aasta-aastalt. Eksitavad laimukampaaniad pole mitte ainult ülekohtused, vaid suunavad meid eemale koostööst jagatud väärtuste nimel, mis ei ole kellegi huvides.

Antud situatsioonis on vajalik üle korrata, et Eesti jaekett ei saa ega peagi käima kontrollimas Leedu kanalaid. Sellega tegelevad riiklikud järelevalveasutused. Vastutustundliku jaeketi roll on oma edasimüüjatele ja tarnijatele anda ette need standardid, sealhulgas loomade humaanse kohtlemise osas, mille täitmise korral ollakse nõus toode enda poes müüki võtma. Rimi on seda teinud ning Leedu Veterinaar-ja Toiduamet on antud kanafarmi kontrollinud ning puudusi tuvastanud ei ole. Sellele vaatamata uurime teemat täiendavalt edasi, sest loomade väärkohtlemine on vastuvõetamatu meile kõigile.